Kau seorang lelaki bertuah
Kau lahir dari politikus yang tidak terarah
Tika gendang yang bernama Pengkalan hulu dan rebananya rebah
Rebah kerana dek angkuh dan menghadapi amarah

Kau seorang lelaki bertuah
Menjadi pilihan ulama mulazamah
Diantara dua tok guru yang Istiqamah
Di kalangan majlis syura berhemah

Nizar, kau seorang lelaki bertuah
Ucapmu, gerakmu mendapat gegar gemuruh rakyat dibawah
Tukar pelat, melayu cina dan india menjadi tutur penarik
Menerobos garis bangsa dan agama
Yang selama ini menjadi senjata, barisan gila

Nizar,
Tika kerajaanmu dirampas hak
Tika sultanmu tidak memihak
Tika badi datang memijak
Kau masih berada di puncak

Puncak,
Puncak nilai pengharapan
Puncak harga kebaktian
Puncak daya kerohanian
Puncak tinggi kesabaran


Nizar
Hari ini tuhan telah mengotakan janji
Hari ini biar barisan gila itu tahu
Betapa harga doa insan yang dirakus dan dizalim,
Hari ini biar barisan gila itu tahu
Betapa harga luhur kesabaran

Nizar
Aku mengharapkan kau masih memakai baju pagoda lambang jiwa rakyatmu
Aku mengharapkan kau terus menjadi kemudi dakwah budaya
Dan kau masih ingat akan kalimah ini “Sesungguhnya Allah bersama dengan orang-orang yang sabar”

nukilan ustazmii


Read More
Posted by Mohd Hilmi bin Ibrahim on Monday, May 11, 2009
1 comments
categories: | edit post


TARBIYYAH: ISTILAH YANG DIMANIPULASIKAN

(Tulisan ini bukanlah atas dasar mencerca mana-mana pihak, tetapi untuk mengingati apa yang baik dan kurang antara sesama kita)

Penulis sememangnya amat tidak menyenangi perkataan ‘Tarbiyyah”. Bukan kerana perkataan tersebut bermaksud tidak elok,bahkan kerana eloklah penulis tergerak hari untuk menulis berkaitan isu ini. Walaubagaimanapun akibat daripada manipulasi yang amat keterlalauan keatas perkataan tersebut oleh sesetengah pihak, tarbiyyah telah menjadi perkataan yang amat tidak senang di hati penulis. Hal ini paling banyak berlaku di kalangan rakan-rakan mahasiswa yang terlibat dengan gerakan-gerakan yang bersifat islamik di Pusat-pusat pengajian tinggi.

Apa yang paling mengejutkan penulis ialah terdapat budaya saling berlumbaan untuk menunjukkan manhaj pembawaan yang paling baik antara gerakan-gerakan islam ini. Memang tidak ada salahnya untuk membawa imej islam. Tetapi akibat daripada sifat taa’sub dan merendahkan antara satu sama lain, menyebabkan perpecahan dan merencatkan aktiviti yang dirancangkan.

Seperkara yang paling menyedihkan penulis ialah, pernah kedengaran di telinga penulis ucapan daripada orang yang terlibat dengan gerakan islam kononnya, orang yang tidak menyertai usrah dan halaqah atau lebih khusus menyertai perkumpulan tersebut adalah orang yang tidak ada tarbiyyah.

Penulis sangsi, adakah benar apa yang mereka war-warkan? Atau kata-kata tersebut hanya lahir dari mereka yang hanya ingin memperbanyakkan ahli perkumpulan dan halaqah masing-masing. Penulis mengakui penulis bukanlah orang yang arif tentang manhaj haraki ini. Namun penulis tahu ada sesuatu yang tidak kena dengan cara penyampaian mereka sebenarnya.

Golongan yang kononya ditarbiyyah ini, sudah di sterotype minda mereka oleh pihak yang mempunyai agenda tertentu(penulis bersangka baik supaya mereka tidak seperti yang yang disangka). Pernah, penulis di tegur oleh satu pihak kerana tidak mengambil penceramah dari pihak tersebut untuk memberi ceramah, dan ada ketikanya satu pihak lagi apabila ada ceramah dari pihak mereka terus mengambil alih majlis, menunjuk merekalah yang berkuasa pada ketika itu.

Apa yang paling melucukan, golongan tarbiyyah ini tidaklah hanya kuat pada perbicaraan tetapi lemah pada tindakan dan perancangan.

Pada penulis yang kerdil dan kurang ilmu tentang haraki ini, terasa amat malu kepada kedua-dua pihak, kerana penulis bukan orang tarbiyyah. Apa yang mereka sebenarnya kejar, nama, kuasa, pengaruh, ahli atau islam sebenarnya.

UNTUK APA TARBIYYAH KITA, UNTUK KAWAN, UNTUK KETUA, UNTUK HALAQAH, UNTUK PERKUMPULAN ATAU UNTUK AGAMA..

Sambungan seterusnya, bagaimana berdakwah mengikut tempat dan keadaan akan menyusul....

Read More
Posted by Mohd Hilmi bin Ibrahim on Sunday, May 10, 2009
0 comments
categories: | edit post



gambar kereta dan van sapu

gambar bas di bandaraya Kuching

KUCHING LUMPUH: LAMBAKAN VAN DAN KERETA SAPU

"Kuching" satu satu nama yang tidak asing kepada penduduk Malaysia khususnya penduduk Sarawak. Kuching yang merupakan ibu negeri Sarawak dan berstatus bandaraya memungkinkanya menjadi tumpuan penduduk dari pelbagai bangsa termasuklah pendatang asing. Penduduknya terdiri daripada pelbagai kaum seperti Cina, Melayu, Bidayuh, Iban, Melanau, Orang Ulu dan lain-lain. Terdapat banyak tempat pelancongan yang menarik, dan ramai pelancong dari seluruh dunia yang melawat Kuching pada setiap tahun (http://ms.wikipedia.org/wiki/Kuching).

Kuching telah diisytiharkan sebagai bandaraya pada 1 Ogos 1988. Namun keluasan bandaraya Kuching amat besar. Ia dibahagikan kepada dua kawasan iaitu Kuching Utara yang ditadbir oleh Dewan Bandaraya Kuching Utara (DBKU) manakala Kuching Selatan yang ditadbir oleh Majlis Bandaraya Kuching Selatan (MBKS). Kuching adalah satu-satunya bandaraya di Malaysia yang memiliki dua Datuk Bandar yang mentadbir kedua-dua kawasan ini.
Senarai kawasan di Bandaraya Kuching:
a) Kuching Utara
• Petra Jaya
• Satok
• Pusat Bandaraya Kuching (Barat)
b) Kuching Selatan
• Pusat Bandaraya Kuching (Timur)
• Padungan
• Pending
• Stampin

Isu yang ingin dibincangkan penulis pada kali ini adalah masalah pengangkutan awam dibandaraya Kuching. Tujuan penulis bukanlah untuk memalukan penduduk Kuching, tetapi sekadar menyampaikan keluhan sewaktu pertama kali sampai ke Kuching dan sembang-sembang dengan beberapa penduduk tetap di sini. Sewaktu penulis bersiar-siar di Bandaraya, selepas seminggu menjalankan latihan praktik di Institut Penyelidikan Perikanan Sarawak didapati pengangkutan awam disini agak tidak “bagus”(penulis mengharapkan bahasa yang digunakan ini tidak kasar).
Keadaan bas yang digunakan boleh dikatakan berada pada tahun 80-an, dengan ketebalan cat yang digunakan mengecat permukaan karat yang telah berulangkali. Selain itu stesen bas jugak berada pada tahap yang tidak memuaskan. Hanya terdapat satu tempat untuk menunggu bas, walaupun bilangan pengguna pengangkutan awam amat ramai.
Penulis amat terkejut dengan keadaan ini seperti ini. Mana mungkin Kuching yang berstatus bandaraya masih berada pada tahap ini. Mengapa keadaan ini berlaku?
Jawapan bagi kegusaran penulis akhirnya terjawab sewaktu penulis balik dari bersiar-siar sambil membeli belah. Penulis pada ketika itu terpaksa menaiki teksi kerana pengangkutan bas ke tempat sewa penulis sudah ditamatkan seawal pukul lima(penulis terpaksa membayar hampir 4 kali lebih untuk pulang dengan teksi). Di dalam teksi penulis sempat berbual-bual dengan pemandu, menanyakan hal demikian. Jawab pemandu yang penulis bahasakan dengan pakcik adalah “Kebanjiran Kereta dan Van Sapu”.

Fenomena Kereta dan Van Sapu, Kebaikan dan keburukan terhadap kemudahan Awam Kuching akan penulis sambung pada diskusi yang akan datang, Insyaallah.

Read More
Posted by Mohd Hilmi bin Ibrahim on
0 comments
categories: | edit post


Read More
Posted by Mohd Hilmi bin Ibrahim on Monday, May 4, 2009