gambar kereta dan van sapu

gambar bas di bandaraya Kuching

KUCHING LUMPUH: LAMBAKAN VAN DAN KERETA SAPU

"Kuching" satu satu nama yang tidak asing kepada penduduk Malaysia khususnya penduduk Sarawak. Kuching yang merupakan ibu negeri Sarawak dan berstatus bandaraya memungkinkanya menjadi tumpuan penduduk dari pelbagai bangsa termasuklah pendatang asing. Penduduknya terdiri daripada pelbagai kaum seperti Cina, Melayu, Bidayuh, Iban, Melanau, Orang Ulu dan lain-lain. Terdapat banyak tempat pelancongan yang menarik, dan ramai pelancong dari seluruh dunia yang melawat Kuching pada setiap tahun (http://ms.wikipedia.org/wiki/Kuching).

Kuching telah diisytiharkan sebagai bandaraya pada 1 Ogos 1988. Namun keluasan bandaraya Kuching amat besar. Ia dibahagikan kepada dua kawasan iaitu Kuching Utara yang ditadbir oleh Dewan Bandaraya Kuching Utara (DBKU) manakala Kuching Selatan yang ditadbir oleh Majlis Bandaraya Kuching Selatan (MBKS). Kuching adalah satu-satunya bandaraya di Malaysia yang memiliki dua Datuk Bandar yang mentadbir kedua-dua kawasan ini.
Senarai kawasan di Bandaraya Kuching:
a) Kuching Utara
• Petra Jaya
• Satok
• Pusat Bandaraya Kuching (Barat)
b) Kuching Selatan
• Pusat Bandaraya Kuching (Timur)
• Padungan
• Pending
• Stampin

Isu yang ingin dibincangkan penulis pada kali ini adalah masalah pengangkutan awam dibandaraya Kuching. Tujuan penulis bukanlah untuk memalukan penduduk Kuching, tetapi sekadar menyampaikan keluhan sewaktu pertama kali sampai ke Kuching dan sembang-sembang dengan beberapa penduduk tetap di sini. Sewaktu penulis bersiar-siar di Bandaraya, selepas seminggu menjalankan latihan praktik di Institut Penyelidikan Perikanan Sarawak didapati pengangkutan awam disini agak tidak “bagus”(penulis mengharapkan bahasa yang digunakan ini tidak kasar).
Keadaan bas yang digunakan boleh dikatakan berada pada tahun 80-an, dengan ketebalan cat yang digunakan mengecat permukaan karat yang telah berulangkali. Selain itu stesen bas jugak berada pada tahap yang tidak memuaskan. Hanya terdapat satu tempat untuk menunggu bas, walaupun bilangan pengguna pengangkutan awam amat ramai.
Penulis amat terkejut dengan keadaan ini seperti ini. Mana mungkin Kuching yang berstatus bandaraya masih berada pada tahap ini. Mengapa keadaan ini berlaku?
Jawapan bagi kegusaran penulis akhirnya terjawab sewaktu penulis balik dari bersiar-siar sambil membeli belah. Penulis pada ketika itu terpaksa menaiki teksi kerana pengangkutan bas ke tempat sewa penulis sudah ditamatkan seawal pukul lima(penulis terpaksa membayar hampir 4 kali lebih untuk pulang dengan teksi). Di dalam teksi penulis sempat berbual-bual dengan pemandu, menanyakan hal demikian. Jawab pemandu yang penulis bahasakan dengan pakcik adalah “Kebanjiran Kereta dan Van Sapu”.

Fenomena Kereta dan Van Sapu, Kebaikan dan keburukan terhadap kemudahan Awam Kuching akan penulis sambung pada diskusi yang akan datang, Insyaallah.

Posted by Mohd Hilmi bin Ibrahim on Sunday, May 10, 2009
categories: edit post

0 comments

Post a Comment