TARBIYYAH: ISTILAH YANG DIMANIPULASIKAN

(Tulisan ini bukanlah atas dasar mencerca mana-mana pihak, tetapi untuk mengingati apa yang baik dan kurang antara sesama kita)

Penulis sememangnya amat tidak menyenangi perkataan ‘Tarbiyyah”. Bukan kerana perkataan tersebut bermaksud tidak elok,bahkan kerana eloklah penulis tergerak hari untuk menulis berkaitan isu ini. Walaubagaimanapun akibat daripada manipulasi yang amat keterlalauan keatas perkataan tersebut oleh sesetengah pihak, tarbiyyah telah menjadi perkataan yang amat tidak senang di hati penulis. Hal ini paling banyak berlaku di kalangan rakan-rakan mahasiswa yang terlibat dengan gerakan-gerakan yang bersifat islamik di Pusat-pusat pengajian tinggi.

Apa yang paling mengejutkan penulis ialah terdapat budaya saling berlumbaan untuk menunjukkan manhaj pembawaan yang paling baik antara gerakan-gerakan islam ini. Memang tidak ada salahnya untuk membawa imej islam. Tetapi akibat daripada sifat taa’sub dan merendahkan antara satu sama lain, menyebabkan perpecahan dan merencatkan aktiviti yang dirancangkan.

Seperkara yang paling menyedihkan penulis ialah, pernah kedengaran di telinga penulis ucapan daripada orang yang terlibat dengan gerakan islam kononnya, orang yang tidak menyertai usrah dan halaqah atau lebih khusus menyertai perkumpulan tersebut adalah orang yang tidak ada tarbiyyah.

Penulis sangsi, adakah benar apa yang mereka war-warkan? Atau kata-kata tersebut hanya lahir dari mereka yang hanya ingin memperbanyakkan ahli perkumpulan dan halaqah masing-masing. Penulis mengakui penulis bukanlah orang yang arif tentang manhaj haraki ini. Namun penulis tahu ada sesuatu yang tidak kena dengan cara penyampaian mereka sebenarnya.

Golongan yang kononya ditarbiyyah ini, sudah di sterotype minda mereka oleh pihak yang mempunyai agenda tertentu(penulis bersangka baik supaya mereka tidak seperti yang yang disangka). Pernah, penulis di tegur oleh satu pihak kerana tidak mengambil penceramah dari pihak tersebut untuk memberi ceramah, dan ada ketikanya satu pihak lagi apabila ada ceramah dari pihak mereka terus mengambil alih majlis, menunjuk merekalah yang berkuasa pada ketika itu.

Apa yang paling melucukan, golongan tarbiyyah ini tidaklah hanya kuat pada perbicaraan tetapi lemah pada tindakan dan perancangan.

Pada penulis yang kerdil dan kurang ilmu tentang haraki ini, terasa amat malu kepada kedua-dua pihak, kerana penulis bukan orang tarbiyyah. Apa yang mereka sebenarnya kejar, nama, kuasa, pengaruh, ahli atau islam sebenarnya.

UNTUK APA TARBIYYAH KITA, UNTUK KAWAN, UNTUK KETUA, UNTUK HALAQAH, UNTUK PERKUMPULAN ATAU UNTUK AGAMA..

Sambungan seterusnya, bagaimana berdakwah mengikut tempat dan keadaan akan menyusul....

Posted by Mohd Hilmi bin Ibrahim on Sunday, May 10, 2009
categories: edit post

0 comments

Post a Comment