Sidang pembaca yang dihormati sekalian

Pada kali ini, penulis akan cuba untuk membincangkan satu isu yang menjadi asas kefahaman berdakwah dikalangan pencinta/pengiat Islam khususnya yang berada di Institusi Pengajian Tinggi. Selain itu, penulisan ini, dihasilkan atas permintaan seorang sahabat penulis yang tekun dan istiqamah dalam perjalanan hidupnya sebagai seorang daie’. Penulis amat mengharapkan agar penulisan ini setidaknya dapat menjadi tatapan dalam membuka minda pendakwah agar terus relevan dengan keadaan. Sekiranya terdapat kesalahan dan kekurangan, berkaitan dengan penulisan ini, penulis dengan rendah hati, memohon pembetulan dan teguran. Semoga apa yang dibuat ini, mendapat ganjaran keikhlasan dari Allah S.W.T.

Dakwah bererti menyeru, mengajak dan boleh diertikan sebagai sebarang usaha yang dilakukan untuk mengajak manusia untuk memperhambakan diri kepada Allah S.W.T. Selaian itu istilah Amar Makruf dan Nahi Munkar turut merangkumi maksud dakwah.
Kembali kita kepada tajuk perbincangan dakwah, kaedah atau keputusan. Sebenarnya kerap berlaku salah faham tentang kedua-dua terma ini. Suatu ketika dahulu, sewaktu penulis bersahabat dan mengikuti beberapa sesi perkenalan tentang asas dakwah, yang disampaikan oleh penggiat islam dari pelbagai latar belakang, pemahaman tentang konsep ini, amat sukar untuk difahami, kerana skopnya hanya dihuraikan dalam bentuk yang tidak terperinci.

Malahan, perkara yang hanya ditekankan adalah bagaimana mencari sahabat untuk berada dalam halaqah masing-masing. Perkara ini, yang diterapkan dengan konsep dakwah. Pada suasana sedemikian, penulis merasakan amat tertutup sedikit pemikiran tentang usaha dakwah. Sehinggakan ada kalanya, tafsiran dakwah menjadi keterlaluan, tidak ada kemasukan rakan halaqah dan peserta baru, maka terkuburlah dakwah kita. Hal ini menyebabkan peserta-peserta lama bertungkus lumus mencari ahli baru. Disebabkan hal ini, ramai yang tersungkur di tengah jalan. Banyak kegiatan seperti majlis kuliah, kelas pengajian tajwid dan ilmu tidak dihadiri. Malah kegiatan sambutan kebesaran Islam tidak diselenggara dengan baik. Malah keadaan pusat kegiatan Islam pun tidak terjaga kerana kebanyakan penggiat dakwah hanya tertumpu untuk mencari ahli baru.

Perkara inilah yang menjadi kekesalan penulis. Mungkin ada betul dengan tindakan mereka yang mencari penggerak-penggerak baru, tetapi disebabkan tidak terdapat lansung pengkhususan terhadap usaha-usaha mereka sehingga telah menyebabkan terlalu banyak keciciran berlaku. Penulis ada menyebutkan perkara ini, kepada sahabat-sahabat, tetapi mereka hanya seperti mengiyakan sahaja, tetapi tidak ada pembaharuan selepas dari itu.

Oleh yang demikian penulis, sedaya upaya ingin mengajak kepada satu konsep baru iaitu konsep dakwah melalui syiar. Apa yang dilakukan adalah memperkenalkan nilai dakwah dalam syiar. Mungkin suatu ketika dulu kita mengggap sambutan hari kebesaran seperti sambutan biasa sahaja. Namun dengan perubahan sambutan Islam dengan semtuhan kontemporari dakwah, seperti pementasan drama, sajak, seminar dan sebagainya dapat menjadikan komponen dakwah dapat diterima oleh pelbagai lapisan masyarakat.

Selain itu dalam melahirkan pelapis pula, usaha yang boleh dilakukan ialah dengan memperkenalkan nilai islam bersalut professional kepada mereka. Perkara ini akan menjadikn mereka tidak ketandusan idea pada suatu masa kelak.

Kesimpulannya, sebenarnya dakwah adalah segenap usaha yang dilakukan untuk menjadikan umat seperti yang pernah dilakar oleh Rasulullah S.A.W. Dakwah bukan satu kaedah sahaja yang dijadikan keputusan seperti apa yang difahami oleh sebahagian dari kita.

Posted by Mohd Hilmi bin Ibrahim on Monday, June 8, 2009
categories: edit post