“Gunung Santubong, gunung sejinjang, tempat bersemayam puteri kayangan, mana sik adik dapat dilawan” itulah antara bait-bait lagu yang popular di negeri bumi kenyalang ini. Menjadi satu pengalaman yang indah kepada penulis untuk berkunjung sambil menjalankan latihan praktik disini.

Menurut masyarakat disini, gunung Santubong mendapat nama dari dongeng puteri Bunian yang disumpah menjadi gunung.Kita tinggalkan kisah Puteri Santubong tersebut, tetapi apa yang lebih penting kepada penulis adalah kisah di sebalik penduduk Islam di negeri Sarawak ini.

Sarawak memang terkenal dengan kepelbagaian suku kaummya. Suku kaum yang terbesar di adalah Dayak, diikuti Melanau, Cina dan orang Melayu. Islam di Sarawak pula dianut oleh kebanyakan orang Melanau dan Melayu, dan segelintir dari masyarakat Cina dan Dayak. Agama yang mendominasi kependudukan Sarawak adalah agama Kristian. Hal ini mungkin disebabkan penjajahan keluarga Brooke yang begitu lama disini, di samping gerak kerja yang dilakukan oleh mubaligh kristian.

Bercakap tentang Islam di Sarawak, memang amat merisaukan penulis, mana tidaknya paras rupa mereka sukar untuk dibezakan dengan orang yang bukan Islam. Bagi lelaki sekiranya ada songkok, berkain pelikat, dan berbaju Melayu, barulah pasti orang Islam. Manakala bagi orang perempuan pula betudung barulah pasti orang Islam. Setelah lama menetap disini Alhamdulillah, penulis sedikit sebanyak boleh mengenali antara orang Islam dan bukan Islam.

Bercakap tentang bertudung, kebanyakkan perempuan disini jarang untuk menutup kepala. Di Bintulu dan Kuching gayanya dilihat hampir sama. Berjalan sahaja ke Pasar(bandar) pasti ramai yang tidak bertudung. Tetapi yang paling mengejutkan pakaian turut parah juga. Inilah kali pertama penulis melihat orang Islam perempuan berpakaian seluar pendek ala anak dara Cina.
Lelaki pula, gejala mimum mimuman keras dan bermain nombor ekor amat menjadi-jadi. Daripada yang muda sehingga yang tua. Amanah menunaikan solat tidak dikerjakan. Hal ini memang penulis dapat rasai sendiri semasa melakukan latihan praktikal disini. Ramai dikalangan pekerja-pekerja di tempat latihan ini yang tidak mengerjakan solat.

Satu perkara lagi, kepercayaan yang khurafat masih lagi menjadi kepercayaan. Amalan tolak bala, memakai tangkal dan sebagainya masih berlaku. Penulis berpendapat, kebanyakkan dari penduduk Islam di Sarawak tidak mendapat pendidikan Islam yang sempurna. Kurangnya institusi keagamaan, di samping lebih tertumpu di Bandar, telah menyebabkan kebanyakkan penduduk di Sarawak hidup dalam kenaifan ilmu.

Bagi penulis, negeri Sarawak memerlukan lebih ramai para pendakwah Islam, termasuklah Pusat pembelajaran Islam di Peringkat Borneo. Kebajikan- kebajikan penduduk Islam boleh dipelihara dengan kewujukan Yayasan Islam Sarawak (YIS). Diharap cadangan-cadangan yang dikemukan oleh penulis, setidaknya akan menjadi kenyataan suatu masa kelas. Semoga kisah di sebalik Gunung Santubong dan gunung sejinjang ini, menjadi pengajaran kepada kita semua.

Posted by Mohd Hilmi bin Ibrahim on Monday, June 8, 2009
categories: edit post

0 comments

Post a Comment