Mengapa anda perlu berselisih kerana Mereka

Sidang pembaca sekalian,
Pada tengah malam yang penuh berkah ini, penulis akan mengupas isu berkaitan dengan perbezaan dan perselisihan antara jemaah, adakah satu keperluan?
Bagi penulis yang lebih berhati-hati dan tidak arif dalam menuturkan perkara ini, amat memohon kemaafan sekiranya terdapat perkara yang kurang menyenangkan dalam penulisan ini.

Kurangnya fahaman agama secara meyeluruh dan pendedahan kepada jamaah yang terlalu awal dan sering membandingkannya, adalah antara beberapa pokok utama yang menyebabkan berlaku perbezaan ini. Selain itu, penyemaian perasaan ukhuwwah, tanpa nilai ilmu dan taqwa sedikit sebanyak menjadi suntikan kepada perbezaan antara jemaah.

Kefahaman agama adalah perkara pertama dan paling penting bagi seseorang untuk membuat keputusan. Nasib yang paling malang bagi mad’u ialah tidak didedahkan kepada ilmu agama yang menyeluruh oleh daienya. Bagi penulis, perkara yang perlu didahulukan dalam menyusun gerakkerja dakwah adalah dengan asuhan ilmu agama. Hal ini dapat menjadikan tidak wujud sentimen, seperti yang berlaku sekarang.

Teori pendidikan menyatakan seseorang akan mudah untuk mempercayai kepada orang yang rapat denganya. Tidak kira betapa betul orang lain, sekiranya orang lain bukan rapat denganya maka orang lain adalah salah. Pendedahan seperti ini adalah barah yang paling bahaya yang boleh merosakkan seseorang individu dan kelompok tersebut. Apabila seseorang individu didedahkan dengan kefahaman jamaah pada peringkat kefahaman yang rendah, maka berlakulah sikap percaya sembarangan dan membabi buta.
Tambahan lagi gejala membandingkan jemaah, membangkitkan kelemahan dan kekurangan masing-masing boleh menghasilkan suasana yang tidak baik dalam sesebuah komuniti umat Islam.

Penulis hanya membangkitkan isu ini, tidak lebih untuk menyedarkan dai’e dan duat bahawa perjalanan berdakwah terutamanya di peringkat Institusi Pengajian Tinggi, sebenarnya tidak perlu untuk dipengaruhi oleh mana-mana pihak. Sepatutnya anda perlu lebih membuka pemikiran seluasnya, baharulah anda akan lihat banyak sinar dari titik-tikit perselisihan ini. Mengapa anda perlu berselisih untuk perkara yang mereka sebelum anda pernah berselisih. Anda bukan mereka dan mereka juga bukan anda, Fikirkan!!!

Posted by Mohd Hilmi bin Ibrahim on Saturday, July 25, 2009
categories: edit post

0 comments

Post a Comment