Peta Republik Rakyat China

Sejak beberapa minggu ini, kita dikejutkan dengan berita kematian etnik Uigur di Wilayah China. Memang agak janggal dan mungkin sesetengan daripada kita tidak pernah mendengar perkhabaran tentang etnik ini. Berita seperti ini memang sudah dijangkakan agak sukar untuk didedahkan kerana umum mengetahui Kerajaan China, memang bersikap menutup pintu, dan tidak mahu pihak luar untuk mencampuri urusan pentadbiranya. Bahkan Amerika Syarikat sendiri tidak berani untuk mengganggu China seperti yang terjadi pada pergolakan di Taiwan. China boleh diibaratkan seperti sarang tebuan, yang bila-bila masa sahaja boleh mengamuk jika diganggu.

Berkaitan dengan krisis di China ini, penulis akan membawa serba sedikit tentang fakta masyarakat Uigur. Masyarakat Islam Turkic Uighur adalah penduduk asal Xinjiang. Mereka pernah menikmati kebebasan singkat dalam pentadbiran dan pemerintahan. Tetapi sejak 20 tahun lalu dasar-dasar Beijing telah melahirkan ketidakpuasan kepada mereka terutamanya berkaitan dengan penempatan semula jutaan etnik Han Cina ke wilayah mereka. (Wikipedia.com)

Xinjiang terletak di bahagian paling utara China dan merupakan wilayah terbesar merangkumi 16 peratus negara China keseluruhannya. Bilangan penduduknya di wilayah ini seramai 19 juta dan bilangan Muslim melebihi 42 peratus. Rata-rata penduduknya adalah etnik Turki dan Uzbekistan, mereka dikenali dengan panggilan Uighur. Mereka telah tinggal di wilayah ini ribuan tahun yang lampau dan merupakan sebahagian daripada sejarah ‘Jalan Sutera’ yang menghubungkan barat dan timur suatu masa dahulu. Islam datang di wilayah Xinjiang seawal 934 masihi, mendahului Islam di Tanah Melayu selama 400 tahun. Sejarah merekodkan bahawa sebuah kerajaan Islam pernah bertapak di wilayah ini yang dikenali sebagai Kashgar.

Perjalanan sejarah menyaksikan Kashgar telah jatuh ditangan Dinasti Manchu sekitar kurun ke 17. Pada tahun 1865, Yakub Beg, ketua kerajaan Kashgar telah merampas semula wilayah ini dan mengistiharkan kemerdekaannya atas nama Turkestan. Yakub telah mengadakan hubungan diplomatik dengan Britain dan Russia sekitar tahun 1870an. Bagaimanapun selepas kematian Yakub, kerajaan ini menjadi lemah dan akhirnya pada 1884 Kashgar diambil semula oleh China dan dinamakan sebagai Xinjiang atau ‘Wilayah Baru’. Selepas kerajaan Manchu digulingkan oleh Nasionalis China pada 1911, Xinjiang ditadbir di bawah Kuomintang yang berfahaman komunis.

Ini adalah kerana Xinjiang merupakan wilayah yang paling strategik untuk ketenteraan China dan beberapa ujian peluru berpandu dan nuklear telah dijalankan di Lop Nor dalam wilayah ini. Malahan Xinjiang juga bersempadanan dengan lapan buah negara termasuk Pakistan, Nepal, Tibet, Uzbekistan dan Russia. Dilaporkan terdapat 25 peratus simpanan petroleum dan 38 peratus arang batu di wilayah ini. Projek saluran gas dan minyak sejauh 4,200 kilometer dari Tarim Basin di Xinjiang ke Sanghai telah dimajukan oleh kerajaan China, merupakan projek kedua terbesar dalam sejarah China selepas empangan ‘Three Gorges’.

Walau bagaimanapun, dengan kekayaan semula jadi yang amat besar dan kedudukannya yang stretegik, lebih 90 peratus penduduk wilayah ini yang majoritinya Muslim Uighur, tinggal dalam kemiskinan dan kadang kala kebuluran. Segala kekayaan hasil perut bumi masuk ke kerajaan pusat dan jika ada pun yang dicurah ke wilayah ini, hanya sampai kepada kaum Han yang beragama Buddha dan sama keturunan dengan pemerintah sekarang ini. Kerajaan China juga mengenakan undang-undang yang mengawal bilangan penduduknya serta pada masa yang sama mengawal bilangan masyakat Uighur.(utusan.com)

Seperti yang dialami masyarakat Palestin, rumah-rumah etnik Uighur telah dimusnah untuk memberi laluan kepada kemasukan etnik Han malah budaya mereka di kesampingkan dan kini menjadi minoriti di wilayah sendiri. Apa yang dilakukan oleh China dan pihak berkuasanya seolah-olah menyamai apa yang dilakukan Yahudi Zionis ke atas penduduk Palestin.
Banyak pekerjaan telah dikuasai etnik Han. Di sinilah bermula kegiatan memperjuangkan nasib bangsa yang dikategorikan pihak berkuasa China sebagai pengganas.

Kumpulan-kumpulan Uighur mengatakan dasar-dasar kerajaan yang menindas demi memberikan tempat kepada penghijrahan etnik terbesar China, kaum Han Cina ke wilayah Xinjiang telah menimbulkan ketegangan etnik dan menaburkan benih-benih keganasan.
Selain itu, antara tindakan Kerajaan China yang membangkitkan amarah saudara kita ini, ialah tindakan tidak memberikan visa untuk mengerjakan haji, dengan alas an etnik uigur menyokong keganasan. Hukuman mati akan turut dilaksanakan apabila terdapat kesalahan yang dilakukan oleh etnik uigur. Apa yang lebih menyedihkan ialah hukuman penjara tanpa bicara ala ISA Malaysia turut diamalkan keatas etnik Uigur.

Etnik Islam Uighur mahukan keadilan serta laungan mereka harus mendapat pembelaan daripada kerajaan China. Pihak berkuasa China tidak harus menyalahkan etnik Islam Uighur sahaja dalam setiap rusuhan yang berlaku.

Posted by Mohd Hilmi bin Ibrahim on Friday, July 10, 2009
categories: edit post

0 comments

Post a Comment