Maratibul amal atau kaedah penetapan tahap dalam perkembangan masyarakat Islam secara sistematik memang kerap dibawa dalam perbicangan asas halaqah dan muqayyam. Kaedah yang dipelopori oleh Ikhwannul muslimin dibawah As-syahid Imam Hasan Al-banna sebenarnya bertitik tolak dari methodologi yang terkandung dalam perjalanan sirah Nabawiyyah.
Melalui kaedah ini, maka pelbagai tafsiran telah dibuat keatas setiap kedudukan umat islam, disamping dapat menilai keberkesanan usaha dakwah yang dijalankan. Secara ringkasnya maratibul amal ini dapat dibahagikan kepada 5 tahap, iaitu individu, keluarga, masyarakat, Negara dan khalifah Islamiyyah.

Penulis pada kali ini bukan ingan membicarakan perbezaan tafsiran keatas setiap tahap tersebut, namun penulis ingin menimbulkan persoalan bolehkan pendakwah, kumpulan dan gerakan islam melangkaui sesuatu tahap tanpa terlebih dulu, berada pada tahap yang sepatutnya.

Berdasarkan persoalan ini maka penulis telah membuat satu tinjauan. Responden terhadap subjek adalah terdiri dariapada pelajar Institusi Pengajian Tinggi Awam, profesional dan kakitangan kerajaan. Soalan yang diajukan ialah “Adakah anda bersetuju sekiranya terdapat langkah bendul atau tidak mengikut tahap dalam maratibul amal?”keputusan anda mesti berdasarkan persekitaran Malaysia. Hasil dari tinjauan ringkas adalah seperti carta diatas.
Berikut juga komen yang disuarakan bagi keputusan yang dibuat:

1. Setuju- Pendapat saya secara keseluruhan adalah setuju akan ada langkah bendul, tetapi secara lebih terperinci dan sedikit ilmiah, jawapannya tidak ada istilah langkah- melangkah, maratibul amal disusun sedemikian rupa untuk menggambarkan perjalanan tarbiyyah yang lebih sistematik. Namun demikian ia boleh dimulakan pada mana-mana tahap ,dan tidak wajib untuk dimulakan pada tahap pertama untuk mewujudkan individu muslim. Kesimpulanya ia dalah kitaran dan ia boleh dimulakan terus dengan kerajaan dan jika tidak menjadi ia berpusing kembali kepada masyarkat, hinggalah benar-benar wujud keseimbangan pada semua tahap.

2. Tidak setuju- Bagi saya, tahap-tahap tersebut tetap akan ada dalam apa jua keadaan pun, Saya tidak boleh membayangkan langkah bendul yang anda maksudkan. Secara automatik pasti akan ikut tahap-tahap itu juga.

Secara peribadinya penulis amat berbesar hati dan menghormati perbezaan pendapat dan pandangan masing-masing. Penulis akan cuba untuk merungkai persoalan ini dari satu analogi berikut. Didalam sebuah kampung Beringin terdapat seorang peniaga yang bernama Ahmad. Ahmad seorang yang berfikiran jauh, dia ingin memajukan perniagaan cucur cempedaknya ke Bandar Kuala Kuang.

Dalam masa yang sama, Ahmad bersahabat dengan Husin dan Hasan. Kedua duanya peniaga juga, tetapi Hasan lebih terkehadapan dari Husin. Kedua-duanya, mempelawa Ahmad untuk memajukan perniaggnya ke Bandar Kuala Kuang. Walaubagiamanapun syarat untuk kerjasama adalah berbeza. Hasan memerlukan modal permulaan dari Ahmad sebanyak 10 ribu, manakala Husin memerlukan 4 ribu sahaja. Oleh itu, Ahmad keliru untuk memilih antara mereka berdua. Bagaimana anda, siapa yang anda akan pilih?.
Ahmad boleh diumpamakan sebagai tahap kedudukan pertimbangan anda, Husin adalah tahap berikutnya, manakala Hasan tahap seterusnya. Setiap tahap memerlukan kelayakan masing-masing. Sekiranya anda mampu melompat jauh sertailah Hasan, walaubagimanapun sekiranya tidak berapa mampu sertailah Husin. Inilah yang dikatakan ukur baju badan sendiri. Setiap tindakan ada risiko dan faedahnya. Jadi saya ingin bertanya sekali lagi, bolehkan kita melangkah bendul?

Seterusnya kita masuk pula kepada kupasan yang sedikit lebih mendalam. Bagaimana pertimbangan anda terhadap Maratibul di Malaysia. Malaysia dan melayu, Melayu dan Islam, memang tidak dapat dipisahkan. Di mana kawasan orang melayu, di situlah majoritinya orang Islam. Orang melayu tidak boleh dipisahkan dari adat. Mungkin kita pernah mendengar pepatah biar mati anak jangan mati adat.

Begitulah kuatnya pegangan orang melayu dengan adat. Sampai ketika adat-adat yang bertentangan dengan syarak pun tetap masih diamalkan orang Melayu. Jadi apalah skala yang anda akan berikan kepada orang Melayu. Adakah orang Melayu keseluruhannya terlalu hina untuk anda mengredkan mereka masih diperingkat individu muslim atau keluarga muslim. Atau anda terkasihankan mereka dengan dengan mengredkan sebagai masyarakat muslim.-kepada pembaca sila gredkan tahap orang Melayu dimana?
(Penulis lebih mengkhususkan perbicangan kepada orang Melayu sekadar untuk memudahkan pembaca sahaja, bukan bermaksud untuk mengetepikan penganut islam dari bangsa lain)

Kemudian sekiranya anda mengklasifikasikan orang melayu kepada tahap individu dan keluarga, atau masayarakat, cuba fikirkan apakah kaedah untuk meningkatkan tahap-tahap tersebut secara berkesan dan menyeluruh. Bagi penulis, adalah lebih baik sekiranya kita menggunakan elemen terkuat orang Melayu seperti apa yang telah disebutkan diatas iaitu adat. Akan tetapi terdapat pengubahsuaian dengan memakai perkataan syiar, untuk menghapuskan unsure-unsur bukan syarak.

Syiar atau lambang Islam boleh dikembangkan untuk meningkatkan tahap-tahap maratibul. Contohnya orang Melayu gemar membaca Yasin pada malam jumaat,gemar mengadakan kenduri tahlil, gemar mengadakan perayaan islam, dan lain-lain lagi. Jadi kenapa tidak para pendakwah menggunakan kesempatan ini, untuk merubah tahap maratibul tersebut. Daripada kita membidahkan sesame kita, lebih baik, kita mengambil kesempatan untuk merubah tahap tersebut.

Kenapa masih lagi kurang, pendakwah yang menyelitkan unsur untuk merubah maratibul pada syiar-syiar tersebut. Penulis masih lagi teringat suatu ketika bagaimana ayahanda penulis menggunakan kesempatan untuk menyampikan syiar para jemmah solat Jummat untuk tidak berganjak dan terus untuk berdoa dan bersolat sunat selepas jummat dan dengan memberitahu kaedah dan kelebihan doa-doa dalam berjemaah. Walaupun pada mulanya memang mereka tidak berganjak atas dasar malu dan sebagainya, akan tetapi perkara itu telah berubah menjadi satu pendekatan dakwah yang baik dan diterima ramai. Natijahnya memang sudah tidak lagi Jemmah yang meinggalkan masjid tergesa-gesa, selepas solat jumaat, mereka tekun berdoa dan kebanykan solat sunat selepas Jumaat bukan lagi atas dasar malu, tetapi menjadi tanda taqarrub kepada Allah.

Inilah perkara yang sebenarnya kurang tentang dakwah kita, Kita lupa apa itu subjek dakwah kita. Bergeraklah dengan syiar, mungkin inilah yang terbaik untuk umat di Negara kita.

Posted by Mohd Hilmi bin Ibrahim on Monday, June 8, 2009
categories: edit post

1 Responses to Maratibul Amal: Benarkah kita boleh melangkah bendul

  1. Assalamualaikum..teruskan perjuangan..

     

Post a Comment